Over gezond koken met gezondedrukte.be

Ik ben nu niet wat je zou noemen het toonbeeld van een moeder achter het vuur. Om maar meteen met de deur in huis te vallen. Integendeel. Koken is één van de dingen die ik liever probeer te vermijden. Eten daarentegen doe ik wél heel graag en Pepijn ook dus we zitten een beetje met een probleempje ten huize Vermeiren. Ik heb al van alles geprobeerd om dat op te lossen. Met wisselend succes.

Voor mijn verjaardag kreeg ik het leuke boek "Wat eten we vanavond?" cadeau van mijn zus. Ik moet zeggen dat het mij meteen heel boeiend leek. Eindelijk een deftige uitleg over gezond eten en wat dat dan inhoudt. And last but nog least: hoe je je kinderen aan dat gezonde eten krijgt. (In dit geval reken ik mezelf tot de kinderen want ik doe niet liever dan vettig eten en snoepen.)

Het boek is geschreven door de mama's van Gezonde Drukte. Zo kwam ik via het boek dus ook op de site terecht. Eerlijk is eerlijk: ik heb nog niet heel hun schat aan informatie doorworstelt, maar ik heb deze week wel al een aantal handigheidjes ontdekt.

Ik heb al lang het idee om eens een weekplanning te testen. Je kiest aan het begin van de week wat je gaat eten, stelt een boodschappenlijstje op en houd je daar dan aan. Zowel voor inspiratieloze dagen als voor de portemonnee een goede zaak lijkt mij. (Ik kom om één of andere reden altijd hongerig in de supermarkt terecht en dat is NOOIT een goed idee.) Het toeval wil (of is het het lot, haha) dat Gezonde Drukte een weekplanner op hun website heeft staan. Dus ik aan de slag. Er is een filmpje met uitleg beschikbaar maar eigenlijk is het heel simpel. Je sleept het recept van een gerecht naar keuze naar het juiste moment in de week en klaar is kees. Het meest geweldige vind ik dat je daarna een boodschappenlijst kan genereren en aanpassen naar eigen nood (als je nog tomaten in de frigo hebt, kan je die dus schrappen uit het lijstje).

Ik ben begonnen met enkel het diner te plannen voor 5 dagen. Zo liet ik ruimte voor impulsen van het moment (daarover later meer) en een restjesmoment. Alle gerechten zijn opgebouwd op een zo gezond mogelijke manier en in het boek vond ik een aantal richtlijnen rond hoe vaak vis/vlees/gevogelte/eieren etc aan te raden zijn binnen 1 week. In geen tijd was mijn weekmenu'tje klaar. Omdat ik het graag bij de hand wilde hebben, maakte ik er in mijn Bullet Journal ook een overzichtje van.

 
Weekmenu in mijn Bujo
Ik had het bij voorbaat nooit gedacht maar het is me dus gelukt om alle gerechten deze week klaar te maken. Niet in de juiste volgorde, maar daarover hieronder meer. Het was stuk voor stuk superlekker en Pepijn smulde meestal vrolijk mee.

Kleine sidenote: iemand zei me ooit dat foto's van eten er vaak al gegeten uitzien, maar ik post toch gewoon de foto's van het eten dat op mijn bord lag. Gewoon omdat dat lekker eerlijk is!

MAANDAG: Courgetteslierten met pesto


Een mooie vervanging van pasta die courgetteslierten. Een supersimpel gerecht was dit ook om te maken. Alles in 1 wok, snel en heerlijk. Voor ons alvast een topper!

DINSDAG: Wrap-verrassingspakketje in de oven


Het ziet er misschien bedenkelijk uit op de foto maar ik vond het echt lekker. Spinazie, kip, kaas en een eitje in een wrap gevouwen uit de oven. Een beetje een andere twist aan een klassieker!

WOENSDAG: Bloemkoopsoep met crumble van parmaham


Ik vond het maar een frisse dag woensdag dus aten we een dagje vroeger dan gepland de bloemkoolsoep. Heerlijk simpel en oprecht. De crumble was een onverwachte ontdekking. Nooit bij nagedacht om een snee ham in de oven te stoppen, maar voila!

DONDERDAG: Onverwachte frieten op verplaatsing
Gelukkig had ik dus rekening gehouden met impulsen in mijn schema want op woensdag waren we op bezoek bij vrienden die me aanboden om met hen mee heerlijke frituurfrietjes te eten. Met mijn voorliefde voor het Belgische goudgele aardappelproduct moet je dat geen twee keer vragen!

VRIJDAG: Asperges op gezinse wijze


Het is en blijft een klassieker. Ik moet mij, zo blijkt, nog wel bijscholen in wanneer welke groenten verkrijgbaar zijn want hoewel ik de asperges zonder problemen vond, waren ze wel ietwat duur. Een vriendin merkte fijntjes op dat het seizoen voorbij is. Dat weten we dan ook weeral. Van de zalm was Pepijn iets minder fan, maar de spinazie en eitjes (en stiekem ook de asperges) waren toch een hit!
Wel een gerechtje met veel afwas, dus geen aanrader als je 's avonds snel door moet gaan (tenzij je een afwasser hebt rondlopen, in dat geval: DOEN!).

ZATERDAG: bloemkoolcouscous met fetablokjes


Dit was een heerlijk fris gerechtje dat ik zeker in mijn achterhoofd houd om mee te nemen naar het werk als lunch. Pepijn heeft vooral van de tomaatjes en komkommer gegeten, maar zo heeft hij toch ook de bloemkool mee binnen, het kan maar gesmaakt hebben!

Kortom: deze week was een aanrader in het kookdepartement. Vandaag eten we de restjes uit de frigo en vanavond denk ik eens na over het menu van komende week. En jullie? Werken jullie ook met weekmenu's? Receptentips? Ik ben benieuwd!

Even extra vermelden dat ik gewoon grote fan ben van het concept, de weekplanner en het boek van Gezonde Drukte en het daarom graag deel.

Reacties