Over de 7 cd's die mijn leven beïnvloedden

Ik kom nog uit de tijd dat mensen cd's kochten in winkels als Free Record Shop of Fnac. Hopelijk komt dat op mijn lezers niet al te vreemd over. De pubers aan wie ik lesgeef bekijken me namelijk wel eens alsof ik van pluto kom als ik dat zeg.

Cd's dus. Niet dat ik ze verzamel en er honderden bezit, maar ik blijf toch ietwat verknocht aan het glinsterende ronde schijfje met een gat in het midden. Tegenwoordig speel ik ze voornamelijk in de auto. Daar bevindt zich de enige cd-speler die ik momenteel bezit eerlijk gezegd. Het gaat hem natuurlijk vooral om de muziek die erop staat. Vandaar: mijn 7 all-time-favorites (in willekeurige volgorde, ik kon niet kiezen).

  • Afbeeldingsresultaat voor gipsy kings love and liberte

    "Love & Liberté" - Gipsy Kings

    Een herinnering aan mijn jeugd en kindertijd. Een album van mijn ouders dat ik ondertussen sluw in mijn eigen cd-kast heb opgenomen. De zwoele klanken, de ongelooflijke inleving, het gipsy-geluid,... Ze katapulteren me meteen terug naar een camping in Spanje of een gezellig diner met vrienden waarbij het veel te laat werd voor de kinderen en niemand dat erg leek te vinden.


    Afbeeldingsresultaat voor the very best of supertramp
  • "The very best of Supertramp" - Supertramp

    Eentje die aansluit bij de nostalgie van Gipsy Kings. Ook een favoriet van mijn ouders dus, maar voor mij toch extra speciaal. Tijdens mijn erasmuservaring in Noorwegen was deze cd mijn thuishaven, mijn bekende plek. Ik had hem op mijn oude laptop gezet en speelde hem telkens opnieuw af tot mijn laptop erop vastliep. Schone tijden!
  • "Het plaatje van Bart Peeters" - Bart Peeters
    Afbeeldingsresultaat voor Bart Peeters Het plaatje van Bart Peeters

    Mensen die mij kennen weten dat ik een grote fan ben van Bart Peeters. Het is en blijft een geniale muzikant in ons kleine belgenlandje. Zijn vroege Nederlandstalige werk vind ik zelf het beste. Ik heb getwijfeld aan "Slimmer dan de zanger", maar ben uiteindelijk toch voor de eerste cd gegaan. Voor mij nog een soort van ruwe diamant. Bovendien de eerste keer dat ik zelf merkte: ik wil dat ook kunnen met taal en een lied.
  • "Voltooid Verleden Tijd" - Bram Vermeulen
    Afbeeldingsresultaat voor bram vermeulen voltooid verleden tijd


    Bram zal in ons gezin altijd een specialleke blijven. Mama kocht deze cd ooit op een onbewaakt moment. Ze had op de radio gehoord dat het de moeite was. Sinds die dag zingen we met zijn allen de liedjes mee. Je mag dat letterlijk nemen. Vorige zomer nog zaten we op het terras bij mijn ouders met de vier kinderen. Mama zette eentje op "van den Bram" zoals we zeggen. Spontaan zingen we dan allemaal mee. Van voor naar achter. Het is zo'n stilzwijgend teken dat we elkaar graag zien denk ik. We lachen er allemaal bij en weten "dit delen wij". Mijn schoonbroer keek maar wat bedenkelijk. Hij vindt ons wel vaker wat vreemd denk ik.
  • "Paper Music" - Bobby Mc Ferrin & Saint Paul Chamber orchestra
    Afbeeldingsresultaat voor Bobby mc ferrin paper music

    Weer eentje die ik aan mijn mama te danken heb, maar ook aan mijn jarenlange muziekschool-achtergrond. De meeste mensen kennen Bobby Mc Ferrin als de zanger van het legendarische "Don't Worry, Be Happy" (nee dat was niet Bob Marley voor zij die dat nog steeds dachten). Maar wat minder mensen weten is dat Mc Ferrin een echte vocale kunstenaar is. Op deze cd brengt hij samen met een kamerorkest gekende klassieke muziek waarbij hij de eerste viool "zingt". De cd zette ik in mijn studentenjaren vaak op als achtergrond tijdens het blokken. Dat werkte voor mij beter dan muziek met tekst, maar was minder saai als "gewone" klassieke muziek. Een aanrader!
  • "Closing time" - Tom Waits
    Afbeeldingsresultaat voor Closing time tom waits


    Dit album is een echte klassieker. Zo eentje waarvan ik denk: vul snel dat gat in uw cultuur op en luister hem van voor naar achter en andersom. Hij kwam in mijn collectie tijdens mijn studentenjaren. Mijn stage liep niet zoals ik wilde en de wereld leek om zeep (lekker dramatisch). Een freelancer waar ik op mijn stageplaats mee in contact kwam raadde me Tom Waits aan. "Om op te zetten, uzelf te verdrinken in zelfmedelijden, goed te janken en dan weer door te gaan". It says it all!
  • "Corinne Bailey Rae" - Corinne Bailey Rae
    Afbeeldingsresultaat voor corinne bailey rae album


    Voor de verandering en net daarom een cd die ik helemaal zelf op eigen initiatief gekocht heb. Niet omdat iemand hem aanraadde, niet omdat ik hem ergens anders al gehoord had, gewoon omdat ik nieuwsgierig was naar deze madam. Ik ben nogal nostalgisch van aard en dit album past daar perfect bij. Een warme zomer, een drukke stad, een stem met heel veel inleving. Ik was meteen fan!

Reacties