Over Pepijn die 2 werd

Pepijn werd twee jaar. 2. Dat wil niet alleen zeggen dat hij al zo lang rondloopt op deze aardbol, maar ook dat ik al zo lang mama ben. Bizar vind ik dat. Heel erg bizar.

Laat ons zeggen dat daar dus een stevig feestje bij hoorde. Al is de invulling van dat concept wel wat veranderd sinds Pepijn in mijn leven is, ik wilde me toch niet laten kennen aan de gemiddelde hipster. Want ook ik kijk af en toe op naar die perfecte instamoms en pinterest-waardige partysnacks.
Dus ik dook in mijn keuken. Wie mij een beetje kent, weet dat dit voor mij onbekend terrein is. Ik ben trots als ik spaghetti heb gemaakt. Mijn meest uitdagende recept is een wok met groenten en spekreepjes. Maar nu heb ik alle verwachtingen overtroffen. Ik stond drie dagen in de keuken om appel-, wortel- en zoete aardappelchips te maken, taart te bakken en popcorn te poffen. Dingen waarvan ik op voorhand niet wist hoe eraan te beginnen. Maar ik wilde eens iets anders dan de gewone taart van bij de bakker en chips uit de zak. Hoewel ik geen gezondheidsfreak ben (ik hoor mijn vriendinnen al lachen bij het idee alleen), wil ik toch proberen om open te staan voor nieuwe horizonten die lekker én goed voor je zijn.

Natuurlijk had ik recepten opgezocht. De meeste vond ik terug in een foldertje van Colruyt dat op een blauwe maandag in mijn brievenbus zat. De eerlijkheid gebied me ook om te zeggen dat mijn ouders en ik al één en ander hadden uitgeprobeerd tijdens de paasvakantie (waarover meer in een andere post). Ik was dus al op een paar fouten voorbereid. En zeg nu zelf: die appeltaart ziet er toch overheerlijk uit?

Mijn eerste huisgemaakte appeltaart!

Laat ik ook meteen maar even toegeven dat in tegenstelling tot de appeltaart, de popcorn eerst niet zo wonderwel gelukt was. Ik dacht dat het werkelijk zo simpel was als maïs in een pot met wat olie gooien en dan wachten. Maar nadat er een soort grijze smog uit de pot begon op te stijgen en alles naar verbrand stonk in mijn huis, gingen er toch wat alarmbellen af in mijn hoofd (gelukkig heb ik geen rookmelder of die was gegarandeerd ook af gegaan).

Verbrande popcorn, oops

Gelukkig heb ik top vriendinnen die me meteen te hulp schoten met "how-to-filmpjes" (waarom denk ik nooit aan zo'n dingen?). Mijn pot bleek niet zo simpel proper te krijgen, maar ik vond nog een andere (niet lachen, ik heb er maar 3) en mijn tweede poging slaagde wonderwel.

Tadaaaa. Popcorn victory

De geslaagde popcorn kreeg trouwens twee verschillende toppings. Een zoete (met framboos en chocolade) en een zoute (met kaas en olie). Die laatste met eeuwige dank aan de assistentie van Paulien.

Verder stonden ook nog op het menu: hummus met avocado (lekkerrrrr), fruit- en groentechips (zeer geliefd bij Pepijn), mini-quiches met oesterzwammen en kaas (zeer geliefd bij iedereen en meteen op) en courgettepannekoekjes met smeerkaas (die ik uiteindelijk nooit bakte).

Het feestje was uiteindelijk meer dan geslaagd wat mij betreft. Al was ik bij voorbaat enorm bang voor mijn "experimenten" in de keuken (getuige de zakken chips en nootjes die ik nu nog steeds in mijn kast heb liggen), de gasten leken het nog best te appreciëren. Ze zijn niet gillend weg gelopen en ik heb geen meldingen gekregen van voedselvergiftigingen achteraf. Het kan ook zijn dat ik gewoon enorm lieve vrienden en familie heb natuurlijk...

Reacties